Posts tonen met het label Country Quilt. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Country Quilt. Alle posts tonen

dinsdag 14 april 2009

Quilten



Bovenstaande quilt wil ik met de hand quilten, met een raster (diagonaal) van 1".
Door de blokachtergronden en de sashings.
In de ditch om de applicaties en de flying geese.
Ook nog om de blokken.

zondag 5 april 2009

De top van Grandma's Country Album II zit in elkaar.



Grandma's top is af.

Aan de waslijn tussen het wasgoed zie je gelijk hoe groot deze quilt is.

De laatste maanden dat Ineke van Pagee les gaf in het quilten hier op Walcheren heb ik nog veel van haar geleerd o.a. de beginselen van het appliceren.Volgens mij was dat 2004/2005.
In een Amerikaans tijdschrift vond ik een paar blokken van deze quilt en nu bleek dat Ineke het boekwerkje, met de uitleg hoe je deze quilt kan maken, in haar bezit had. Ik mocht het copieren en ben er mee begonnen.
Maar daarna vorderde het maar langszaam.
Deze winter wilde ik deze quilt toch wel erg graag afmaken, maar ik wist niet of ik het geheel volgens het boekje zou doen.
In die tijd had ik les van Nelly Schipper en zij adviseerde me om de quilt toch af te maken zoals het in het boek staat, met wat handigheidjes van haar, die in onderstaande berichten staan, ben ik er toch aan begonnen en nu ben ik blij dat ik het gedaan heb en ik ben er best trots op dat hij zo mooi is geworden.

zaterdag 28 maart 2009



De laatste loodjes



De Flying Geese : hiervoor heb ik 352 vierkantjes gesneden van middel- en donkere stoffen. 176 rechthoeken van een lichte stof. De donkere stoffen op de lichte genaaid met de machine , zie bovenstaande foto's. En dan alle gansjes aan elkaar genaaid.
En dan alle randen aan de quilt en kan ik hem gaan sandwichen.

vrijdag 20 maart 2009

Eindelijk in elkaar gezet

 
Posted by Picasa

Nu eerst nog een rand Flying Geese om de quilt en dan quilten, jawel met de duim...

zondag 15 maart 2009

Het ontstaan van de tussenblokjes









Om de tussenblokjes om de grote blokken te maken heb ik natuurlijk niet allemaal 2 bij 2 inch blokes gesneden maar dat anders opgelost, ook weer op Nel's advies.
Ik heb repen gesneden van 6 bij 2 inch in alle stofjes die in de quilt zitten, dan 4 reepjes gelijk aan elkaar , zie een foto erboven. En er dan repen van 2 inch van snijden, zie de bovenste foto.
Zo kun je heel gevarieerd en op een makkelijke manier de blokjes eraan zetten.

maandag 9 maart 2009

Het laatste blok van Grandma's










De eerste baan van drie blokken van Grandma's Quilt is af, netjes met de kleine blokjes ertussen.
Voor de tweede baan had ik nog één blok nodig die niet af was , maar nu wel ( 2e foto)
88 besjes heb ik er de laatste dagen opgemaakt, een karweitje waar ik lang tegenop heb gezien, maar nu is hij klaar.
Om besjes te maken zijn er verschillende technieken, en voordat Nel me deze winter vertelde hoe het beter kan had ik de groene er al opzitten en de rode geknipt.
Alle 88 heb ik op stof omgetrokken met potlood en flink groter uitgeknipt , daarna aan de buitenrand omgeregen. Dan legde ik er een karton rondje in en trok de draad aan en perste het rondje nog even.
Zie de rest van de foto's , ook hieronder.
Maar netter wordt het als je het benodigde rondje twee keer zo groot maakt en uitknipt , wel een perfecte cirkel m.b.v. een garenklosje of zoiets, dan net aan de buitenrand met mooie gelijkmatige steekjes rijgt.
Trek je dan de draad aan , ontstaat een perfect rondje, en echt het werkt.
Dus nu verder aan de andere banen.






dinsdag 10 februari 2009



Laatste werkje....

Vanmiddag ben ik verder gegaan met de grote Grandma's quilt, tussen de blokken ( die uit de slideshow) moeten sashings van kleine blokjes komen.
Het eerste blok heb ik nu omrand.

Op de eerste foto kun je zien hoe de gehele quilt wordt, verder heb ik de kleurstelling zo gehouden.
Want persoonlijk vind ik de hoofdkleuren rood en groen toch het mooiste in een quilt ,ook om met die kleuren te werken.
Al lijkt op de foto de kleur bruin te overheersen, toch zijn in het boek de kleuren rood/groen het belangrijkste.

maandag 2 februari 2009

Al een paar jaar geleden ben ik met deze quilt begonnen ( Grandma's quilt ) en inmiddels heb ik deze blokken gemaakt, er volgt er nog eentje , maar daar moeten iets van 80 besjes op en dat houdt nog even op, maar hier is een impressie.